Blixtar på en mörk himmel.

Blixtsnabba svarstider ökar konvertering!

Om fler e-handlare kände till vilken enorm betydelse snabba laddtider har för användarupplevelsen så skulle ingen nöja sig med en svarstid på en sekund. Snabba laddtider är bland det viktigaste av allt när det kommer till konvertering.

Kund med specifika krav

Vår kund Familjetapeter har stora krav på blixtsnabba laddtider. Laddtid är den tid det tar för en webbplats, app eller digitalt innehåll att ladda på din dator eller mobil. För oss utvecklare benämns det som svarstider, alltså hur lång tid tar det för en tjänst att svara på ett anrop från t.ex. front-end sidan. Familjetapeters krav var mycket mer specifika gentemot generella e-handlares redan i ett tidigt stadium då vi på Majako började arbeta tillsammans med Familjetapeter.

I den här vevan fanns det en firma som en gång om året gjorde en mätning där de rankade Nordens 100 snabbaste e-handlare i en lista. Likt en topplista. Vi berättade om denna lista för vår kund.

Formel1.png

Tyvärr så togs inte rapporten fram fortsättningsvis. Men vi antog såklart Edsparrs utmaning om blixtsnabba laddtider ändå. Vi på Majako kom att föreslå bygget av en HTML-cache, för att kunna tillgodose de krav de hade. Resultatet blev att trycket på servrarna minskade rejält och laddtider likaså. När vi sedan jämförde rapporten med de svarstider vi lyckats skapa åt Familjetapeter så visade det sig att de hade platsat på listan, om den fortsatt hade publicerats.

Generellt sett under den här perioden när vi påbörjade arbetet för med att förbättra svarstiderna så ansågs laddtider mellan 2-3 sekunder vara inom acceptabla nivåer för att inte ha en avsevärt negativ påverkan på konverteringsgraden. Idag är den samma en sekund.

Sköldpadda.png

Standard är inte bra nog

Även om en sekund i svarstid brukar klassas som snabb laddtid så är det inte säkert att dina kunder uppfattar det så. Kanske har leverantören av din e-handelsplattform uttalat sig om hur viktigt det är med snabba svarstider? Och dessutom informerat dig om de krav de själva satt om att alltid leverera en sekund i svarstid, åt dig som kund. De håller säkert vad de lovar. Du har en sekund i svarstid. Men!

Det är inte bra nog.

Vår kund Familjetapeter har ett krav på 0,1 sekund. Alltså 0,9 sekunder skillnad gentemot det du eventuellt har idag. Vill vår kund ha 0,1 sekund i svarstid så fixar vi det. Då ser vi till att leverera.

Faktum är att ditt val av e-handelsplattform och leverantör är A och O för att kunna skräddarsy önskemål som dessa. Det spelar ingen roll om du som kund säger till din leverantör av e-handelsplattform att du är villig att betala mer för snabbare laddtider om de inte har möjligheten att leverera bättre, än vad som enligt deras mått mätt är standard.

Sanningen är att alla plattformar kan inte skapa snabbare laddtider. Vi på Majako kan leverera snabbare laddtider åt våra kunder eftersom deras site körs på en egen plattform.

Vi förladdar all data

Vi förladdar all data. Idag bygger hela Familjetapeters site på statiska sidor. Genom att cacha upp sidan med statiska sidor och distribuerad cache så håller vi alla servrar i molnmiljö i synk. All grunddata och produktdata ligger i ElasticSearch eller i databasen. Webbservrar körs emot sighten som tar emot alla laddningar. När en fråga kommer till webbservern så hämtar den data från en HTML. Om webbservern inte redan har en HTML-fil färdig så har den en egen i sitt minne. Om inte, så frågar den databasen som även den kan ha produkten i minnet.

Allt handlar om att ha datan i ram-minne på servern. Det finns flera lager man kan cache. Vi har bland annat valt det här arbetssättet för att inte behöva riskera sega laddtider när något måste laddas upp från hårddisken.

Snabb laddtid

En snabb laddtid konverterar bättre eftersom att upplevelsen av den faktiska väntetiden för användaren är mindre. Du har säkert hört det förut men framgångsrika e-handelsföretag låter inte kunderna vänta. I takt med utvecklingen så ställs det också högre krav på oss som utvecklare att lyckas fånga användares uppmärksamhet - och att behålla den. Snabb laddtid är superviktigt för att ge en bra användarupplevelse. Med sega laddtider får du utan tvekan en högre bounce rate på din site.

blixtbild.png

Ett exempel på hur responstider kan påverka användarupplevelsen i en app och därmed leda till ett ökat värde, är ett projekt som e-handelsföretaget Zalando genomförde år 2018. Genom att sänka responstiderna på webbplatsen med 100 millisekunder så ökade inkomsterna med 0,7% per session. Loading Time Matters, 2018.

“Fattar du som e-handlare hur mycket du tappar på att dina laddtider är sega? Tänk dig att du skulle ha en kategorisida som tar 10 sekunder att ladda. Hade du själv som kund varit kvar när sidan laddats klart? Tror inte det."

-Emil Einarsson, Majako

Majako fixar blixtsnabba svarstider

Majako är relativt unika med att kunna erbjuda snabba laddtider. Jämför själv en vanlig shopping-site med Familjetapeter. Vilken laddar snabbast? Långa svarstider påverkar inte bara konvertering utan även Googles ranking av din site.

Om din webbplats presterar dåligt redan under låg belastning är det självklart att den inte kommer att fungera bra under högt trafiktryck. Hur brukar din site prestera under Black Week? Eller i förhållande till dina konkurrenter? Genom att övervaka svarstider kan du få en bättre förståelse för hur din webbplats presterar. Vill du ha hjälp med att åtgärda problem och förbättra svarstiderna på din site så finns vi på Majako här.

“De flesta kanske är nöjda med 1-2 sekunder i laddtider. Men om vi på Majako går över en sekund för våra kunder då får ju vi fan larm.”

-Emil Einarsson

Sluta nöja dig med enbart snabba laddtider. Blixtsnabbt ska det vara. Vill du öka konverteringen med hjälp av snabba svarstider så hjälper vi på Majako dig att fixa biffen! Dessutom får du boostad användarupplevelse och maximerad prestanda på köpet.

Vi ser fram emot att höra om dina sega eller snabba svarstider - och istället fixa dig en plats på listan!

Sluta nöja dig med enbart snabba laddtider. Blixtsnabbt ska det vara.

Hör av dig till oss så snackar vi.

Två utvecklare diskuterar e-handelsutveckling.