Naturstiftelsens grafiska profil inramad i träram på ljust grön bakgrund.

Grafisk profil för stiftelsen som älskar orörd urskog

Naturstiftelsen är en insamlingsstiftelse som genom donationer och andra bidrag köper upp naturmark i syfte att skydda den.

Naturstiftelsen2.png

En grafisk profil består i huvudsak av tre delar, logotyp, typsnitt och färger. Tillsammans skapar dessa delar en helhet, ett varumärkes visuella uttryck. Ett varumärkes ansikte utåt skulle man kunna säga. När vi tog fram den här grafiska profilen så arbetade vi utifrån grundtanken att varje del i profilen skulle lyfta och framhäva det vackra med en orörd urskog.

På sin hemsida beskriver Naturstiftelsen en orörd urskog som ett oorganiserat perfekt kaos där allt har sin plats och allt fungerar i symbios tillsammans. Den meningen kom vi att ha med oss i åtanke när illustrationer, val av typsnitt och färgsättningar tog fart.

När något känns inspirerande så blir det ofta roligt. Naturstiftelsens grafiska profil är enkel att använda och förstå sig på. Det är ingen krånglig instruktionsbok vi levererar till våra kunder. Vår förhoppning är att den grafiska profilen ska komma att inspirera Jonathan och hans kollegor att vara kreativa när de skapar innehåll för sociala kanaler och webbplats framöver.

Färgpalett

En hög kontrast gör allt lättare att läsa. Naturstiftelsens grafiska profil består av fyra gröna nyanser som kan användas tillsammans i olika kombinationer där kontrasterna är godkända för användning på webben. Den gröna färgen är inte ett helt ologiskt val av färg för ett varumärke med skogen i fokus, eller hur? Det tyckte inte Jonathan och hans kollegor på Naturstiftelsen heller när vi kom med ett första utkast som också kom att bli det slutliga, efter vissa små justeringar.

I den gröna färgpaletten ingår:

  • grön accentfärg
  • ljus grön
  • mellan grön
  • mörk grön

Utöver de gröna nyanserna har vi dessutom adderat till en grå kulör. Det kan vara bra att ha en ljus neutral kulör för färgfält. Ja, det är alltid användbart. När det är dags att implementera den grafiska profilen på webbplatsen så kommer du få se resultatet ta form på ritkigt.

Grafisk Profil Naturstiftelsen1.png

Typsnitt

Vi har lekt lite med typsnittet i logotypen och skapat en lövliknande ändelse på bokstäverna. Typsnittet i sig upplevs som en grenstruktur och är därmed väldigt passande för just en stiftelse med naturen i fokus. Tillsammans med ett mer klassiskt sans serif-typsnitt som Lato så blir det här en balanserad kombination i logotypen.

Merriweather och Lato är två google-fonts som passar fint tillsammans. Vi valde att ha med dem båda i den grafiska profilen.

Lato är lättläst i brödtext och Merriweather som påminner om logotypens typsnitt kan användas för att framhäva citat och på rubriker. Två olika typsnitt bidrar i det här fallet till att skapa en tydlig visuell hierarki och gör texter lättlästa och webbplatsen enkel att navigera på. Designen på webbplats och där text används tenderar också att bli mer intressant och spännande med två typsnitt.

Logotyp & ikon

Naturstiftelsen satt tidigare på en logotyp, snabbt skapad i Canva. Risken med logotyper som dem är att du plötsligt kan riskera att se en likadan logotyp för ett annat företag. För att säkerställa dig om att din logotyp är något unikt för just ditt varumärke - anlita någon till att ta fram den från grunden, om du inte har skills att göra det själv.

Vi har ritat upp en ikon som i sig är en del av logotypen. Ikonen föreställer ett träd. Men också ett rotsystem och trädgrenar såklart. Med ikonen kan Naturstiftelsen ta fram mönsterbilder för tryck, exempelvis för omslagspapper och presentkort eller profilkläder.

Naturstiftelsen.png

Anlita Majako

Behöver du och ditt varumärke samma hjälp som Naturstiftelsen? Hör av dig så bollar vi dina tankar och besvarar dina frågor kring grafisk profilering. Det vore fantastiskt kul att få ta fram ett visuellt koncept som lyfter ditt varumärke!

Vi kan hjälpa dig att hålla din grafiska profil levande och uppdaterad över tid. En grafisk profil ska inte bara vacker och nytänkande, vi ser till att den fungerar i praktiken och gör den anpassad för både webben och för tryck.

"

Vi är väldigt tacksamma att ha med er på spåret det känns tryggt. Har implementerat grafiska profilen på alla ställen. Det känns kanon!

Jonathan, Naturstiftelsen

Behöver du hjälp med att ta fram en ny grafisk profil?

Vi hjälper dig oavsett om du behöver förnya, uppdatera, modernisera eller helt enkelt skapa en ny från start.