Mörk illustration av dalmatin på en färgstark bakgrund.

Nytt visuellt koncept för Pongo; webbutiken för aktiva hundägare

Pongo är en webbutik för dig som brinner för aktivitet tillsammans med din hund. Vi på Majako har gjort ett visuellt branding-arbete som ger Pongo förutsättningar att förmedla vad de står för och vilka de riktar sig till.

Emma och Johan som driver Pongo webbplats kontaktade oss på Majako då de just tagit över en mindre webbutik som de vill väcka liv i. Att vi på Majako får vara en del i detta uppstartsprojekt känns fantastiskt kul. Vi trivs med att ta fram stabila och hållbara koncept och att bygga varumärken från grunden.

Pongo riktar sig till medvetna hundägare som värderar kvalitet och som är beredda att betala några extra kronor för produkter från välkända varumärken, som är hållbara över tid och inte behöver bytas ut i första hand. Produktsortimentet består av kvalitativa varumärken i en premium prisklass. I det dåvarande konceptet blev inte det glasklart kommunicerat.

“I samband med arbetet med att tydliggöra målgruppen för Pongo.se kändes det självklart att byte av grafisk profil var nödvändigt. Vi vill tydligt rikta oss mot en målgrupp som är aktiv med sina hundar utomhus och i naturen.”

-EMMA LINK, VD PONGO

Emma är själv en aktiv hundägare som ser rörelse likt en självklar del av sitt liv som matte. Pongo riktar sig till de som delar Emma:s passion för att leka, vandra, springa och cykla tillsammans med sin hund. Det saknades helt enkelt en röd tråd. Den röda tråden såg vi på Majako som vår uppgift att fixa till i samråd med Emma och Johan, resultatet? Det blev toppen!

Checklista

Det vi gjort för Pongo är i det stora hela att vi fräschat upp webbutiken, som en av våra utvecklare uttryckte det. Med fräscha upp menar vi att vi gjort Pongo som varumärke till ett attraktivt och modernt varumärke. Vi har tagit fram en grafisk profil; ny logotyp, ny färgpalett och nytt lättläst typsnitt. Arbetet med webbplatsen är en annan del som varit viktig i Pongos framtida satsning. Den dåvarande webbplatsen fungerade bra, men lämnade lite att önska när det kom till mobilanpassningen. Så vi har sett till så att webbplatsen nu är användarvänlig, mobilanpassad och interaktiv.

Pongo mobilvy.png

Utöver det här har vi även:

  • Gett Pongo ett nytt tema i Wordpress och uppgraderat webbplatsen samt städat upp bland gamla plugins som inte används längre.
  • I samråd med Emma tagit fram en ny menystruktur med kategorier som gör det enklare för kunden att hitta det hen söker efter.
  • Tagit fram en slogan för Pongo som beskriver vad Pongo står för och som är lätt att komma ihåg; MOVE TOGETHER!

Grafisk Profil

LOGOTYP

Innan vi på Majako kom in i bilden förmedlade den dåvarande webbplatsen en känsla av lek. Lek som i leksaksbutik, inte lek som i aktiv lek utomhus med din hund. I samråd med Emma, VD för Pongo valde vi att ta fram en ny logotyp och helt frångå den tidigare.

Tillsammans under digitala möten redde vi ut hur vi önskade att den nya logotypen skulle ta form.

Föreefterpongo.png

STOR HUND För Emma var det viktigt att den symboliserade en stor hund, inte en mindre ras då Pongos primära målgrupp är hundägare med hundar som kräver och tycker om mycket aktiv rörelse. Ja, de hundraser som har god fysik och klarar av att träna tillsammans med sin husse och/eller matte.

LEKFULL Logotypen fick gärna anspela på lekfullhet och rörelseglädje. Logotypen fick föreställa en hund i modell större som viftar nyfiket med sin svans. Som om den vore redo för en promenad med sin husse/matte.

OLIKA FORMAT En modern logotyp behöver fungera i olika format på webben. Allt från liten URL-ikon, profilbild på sociala medier, på profilkläder och i mailsignaturer. Ibland kan även ett brandmark komma till sin rätt. Ett brandmark är nästintill detsamma som en logotyp. Men brandmark brukar även inkludera olika visuella element som representerar ett varumärke.

I Pongos fall tog vi fram två brandmarks utöver logotypen. Den första består av logotypen tillsammans med Pongos slogan, Move Together. Den andra består av logotypen men tillsammans med den mönsterbild vi tagit fram för Pongo.

Brandmark Pongo.png

FÄRGPALETT

Hur förmedlar man med hjälp av färg att ett varumärke står för aktivitet, rörelseglädje och hälsa med djur i natur? Vi var inne på ett gäng färgkombinationer i uppstarten men landade relativt snabbt in på att det var en grön färgskala vi var ute efter. Gröna "skogsiga" och uppfriskande nyanser. Den neon-gröna nyansen är pricken över i:et i Pongos färgpalett. Den är toppen att använda för texter och andra visuella element som får sticka ut lite extra. Som på logotypen här till exempel, där Emma låtit trycka upp profilkläder som både ska synas och väcka nyfikenhet.

Profilkläder.png

Tillsammans med våra kunder

Vi på Majako brukar säga att vi arbetar med våra kunders projekt precis som om de vore våra egna. Därför blev vi extra glada när Emma kom med så fin respons på vårt arbete.

“Att samarbeta med Majako har varit kul och smidigt, de har varit lyhörda för våra önskemål, haft stor respekt för våra möjligheter som mindre bolag och verkligen levererat med hela hjärtat. Genom att tipsa oss om kostnadseffektiva arbetssätt har vi också getts en möjlighet att på ett enkelt sätt själva arbeta vidare. Våra kontakter på Majako känns redan som en del av vårt lilla team på pongo.se och för oss är det en viktig känsla att ha med en leverantör och bådar gott för framtida samarbeten”.

EMMA LINK, VD PONGO

Har du som Emma också en pälskling där hemma? Besök Pongo nästa gång det är dags för ett inköp av hög kvalitet!

Behöver du förnya ett visuellt koncept?

Vi hjälper dig oavsett om du behöver förnya, uppdatera, modernisera eller helt enkelt skapa en ny från start.