Utvecklare på Majako arbetar i kontorsmiljö med växter.

Vad är e-handel?

Varför ska man starta e-handel och vad innebär det? I det här blogginlägget förklarar vi det mest grundläggande kring vad e-handel är för något.

E-handel gör det möjligt för konsumenter att köpa produkter på ett enkelt och smidigt sätt. Tillgängligheten är enorm! En googling i väg kan vi hitta precis det vi söker och är på jakt efter att köpa. Dessutom kan vi få leverans hem till dörren. Att e-handelsbutiker har öppet dygnet runt till skillnad från fysiska butiker gör det än mer populärt och tillgängligt för kunden.

Du har säkerligen själv handlat från en webbshop någon gång och sedan betalat för ditt köp genom en av de betalningsmetoder som erbjuds. E-handel är en form av distanshandel som är mycket vanlig idag. Det blev det i samband med att fler började använda internet och allt eftersom den tekniska utvecklingen gått framåt.

Fördelarna med e-handel ur ett företags perspektiv är framförallt möjligheten till en ökad omsättning och att nå ut till en bredare publik. En global marknad till och med, om en önskar det.

Vad är e-handel?2.png

Vad betyder e-commerce?

Du har säkert hört begreppet e-commerce, det är den engelska beteckningen för e-handel, näthandel och online-handel. E-commerce är en förkortning av Electronic Commerce och betyder elektronisk handel.

E-commerce och e-handel sker dagligen genom webbplatser och andra kanaler, i mobilapplikationer eller via sociala medieplattformar som exempelvis Instagram och Facebook.

Varför ska man starta en e-handel?

Den främsta anledningen till att vi handlar online är att det är bekvämt och enkelt. Eller hur?

STARTA E-HANDEL

Driver du en fysisk butik eller handel av något slag där du säljer tjänster eller produkter? Om du inte har tagit steget ut i den digitala handeln än, så är det åtminstone hög tid att börja fundera kring det. Möjligheterna till en ökad försäljning är såklart en av de största fördelarna med att gå digitalt men det finns fler positiva effekter.

Genom att starta e-handel ökar du din närvaro och synlighet online, vilket ofta leder till ett ökat antal kunder, både i fysisk butik och i webshop. Med hjälp av digital marknadsföring som sökmotoroptimerat innehåll, målgruppsanpassat content och annonsering kan du nå ut till potentiella kunder över hela världen. Med en e-handel så underlättar du även dina kunders köpprocess och din egen säljprocess. En fysisk butik kräver betydligt mycket mer kapital och framförallt tid. Det är en sak som är säker.

handlaonline.png

GARNAFFÄREN

Vår kund Garnaffären startade upp som en liten lokal garnaffär i centrala Uddevalla under 90-talet. 2007 tog de steget och startade upp en e-handel som ett komplement till den fysiska butiken. Sedan dess har de sålt sina produkter online där 90% av den totala försäljningen sker. Idag är Garnaffären en ledande aktör som säljer stickor och garn på nätet. Att de startade en e-handel, ångrar de inte för en sekund.

STÖRRE KUNDGRUPP

Framtiden är digital, det kan du räkna med. Oavsett om du driver en liten eller stor fysisk affär idag så är e-handel med största sannolikhet rätt för dig. Sätt dig in i dina kunders situation och fundera på om du skulle kunna underlätta köp-processen för din målgrupp, genom att erbjuda en e-handelslösning. Genom en e-handel kan du bredda din kundgrupp och ge fler chansen att handla just dina produkter, oavsett vilken stad de utgår ifrån.

Utveckla din e-handel med oss!

Du kanske har en hemsida idag men ingen webshop? Om du äger ett företag där du erbjuder produkter eller tjänster så måste du ha en e-handel för att kunna sälja online.

MAJAKO

Vi är ett team av e-handelsutvecklare specialiserade på kvalitativ utveckling av högpresterande e-handelssystem. Vi finns lokalt i Uddevalla, men samarbetar gärna med dig oavsett var du håller till. På Majako är vi över 10 anställda som arbetar med projekt för den lokala företagaren men även e-handelsjättar, både i Sverige och över hela världen.

Med vårt system kan du växa stort, mycket stort. Om du vill kan du läsa vårt blogginlägg om en av våra framgångssagor där en av våra kunder ökat omsättningen med 64 miljoner kronor på tre år.

Det kan vara svårt att veta vart man ska börja och hur man ska gå till väga.

Vi har gjort den här resan förut, och gör den gärna med dig också!