hero-blog-banner-image

Att utveckla en e-handel från start

Garnaffären är kunden som har hängt med Majako från start. Under de senaste sjutton åren har bolaget gjort en fantastisk resa, från liten garnbutik i lokala Uddevalla till att bli en av Sveriges främsta garnbutiker på nätet. E-handelsutvecklingen har bestått av att kontinuerligt förbättra och modernisera med fokus på automatisering och effektivisering.

Design & Grafisk Profilering

Det första vi på Majako gjorde var att göra om Garnaffären e-handel designmässigt, det fanns inte så stora system på den tiden. Designen i sig var den stora delen av systemet då. Vi moderniserade layouten. Därmed blev det lättare för personalen, och för Maria på Garnaffären, att administrera produkter och ordrar. Omsättningen kom att öka ordentligt några år där.

Nyligen kom vi att rekommendera vår kund att modernisera ytterligare genom att uppdatera och utveckla den då befintliga logotypen till en enhetlig grafisk profil med syftet att stärka varumärket ytterligare.

“Det var så skönt när Emelie på Majako kom att hjälpa oss med färger och grafisk profil så att vår sida nu ser proffsig ut!"

-Maria, VD på Garnaffären

image

Vi var som två halta hönor som håller varandra i handen. Så det visuella lyftet hade vi inte heller lyckats med själva utan Majakos hjälp. Det är en helt annan känsla nu när vi har varumärkesfärger som vi arbetar med kontinuerligt. Bara en sån grej att ha enhetliga och snygga produktbilder, vi höll nästan på att bli oense innan vi fick hjälp med uttrycket. Nu känns det jättebra! berättar Maria.

Effektivisering

På Majako har vi även arbetat mycket med att effektivisera allting för Garnaffären. E-handel är en bransch där marginalerna ofta är små. Eftersom man inte kan påverka priset ut så kan man konkurrera med att vara effektiv i orderhanteringen och spara in pengar där.

Idag har Garnaffären ett modernt system, en open source -lösning, som är väldigt flexibelt och kan skräddarsys efter Garnaffärens behov. När man driver en e-handel med specifika produkter eller något som särskiljer sortimentet gentemot andra så är det en fantastisk möjlighet att kunna skräddarsy sitt e-handelssystem.

Lagerhantering

Exempelvis så är det mycket speciellt med just garn och hur det ska lagerhanteras och säljas. Med olika färgbad och batcher. Man lagerhanterar batcherna men man kan inte blanda batcher i en och samma order. Så här har vi på Majako skräddarsytt efter unika behov för att göra plock, pack och lagerhantering smidigare utifrån dessa speciella förutsättningar.

Azure och Majako Cloud

Innan Garnaffären gick över till Majako Cloud var de med om en riktig it-krasch. Det var en omfattande incident där en icke fungerande backup hos den då ansvarige lokala it-leverantören var boven i dramat.

Garnaffären blev hackade med ett Ransomeware, en typ av skadlig programvara vars syfte är utpressning, ofta genom att ta filer som gisslan via kryptering. Det var en krasch som skulle kunnat kosta hela bolaget. Sidan hackades och stängdes ner en nyårsafton med krav om att få betalt i bitcoin, de hade raserat hela vår sida med produkter och allting.

Det ville sig så illa att backupen hade börjat strula. Backupen verkade inte ha funkat på en månad och skjutits framåt hela tiden. Så allting var bara blankt när kraschen var ett faktum. Det tog en vecka för Martin att till slut hämta hem data från en gammal backup i november månad. Han jobbade dygnet runt några dagar där. Som plåster på såren behövde vi inte börja om från noll. Men ingenting stämde så vi fick räkna om hela lagret och sidan låg nere en vecka. Det tog fram till februari innan vi var i fas igen, berättar Maria.

Idag är Garnaffären i trygga händer med Majako Clouds kontinuerliga point-in-time-backup!

image

Idag kan lösenord inte knäckas utan man måste sitta på en speciell plats för att kunna komma åt datan. Idag sker även point-in-time-backup kontinuerligt med Majako Cloud.

Vi på Majako valde att efter den omfattande incidenten flytta Garnaffären till Azure, där vi kände oss mycket mer trygga med säkerheten än vad vi ansåg dem vara hos sin dåvarande lokala it-leverantör.

Open Ai

Vi på Majako har integrerat Garnaffären med OpenAI för att automatisera deras hantering av produktsortimentet. Tidigare skulle det ha tagit Maria ett år att göra det som AI nu kan lösa på några timmar. Det handlar om mönsterfiltren som vi valt ut som filtreringsalternativ, och sedan har Ai fått skriva produkttexter och filtrera dessa. Det här var en av alla grejer som vi rekommenderat Garnaffären att göra och investera i. Utveckling som ger stor nytta, snabbt.

Postnord Plugin

För några år sedan byggde vi ett plugin till Garnaffären som skapar fraktintegration mellan PostNord och e-handelsplattformen nopCommerce. Pluginet hämtar fraktalternativ dynamiskt baserat på leveransadress och orderadress.

Några av fördelarna med en integration mellan nopCommerce och Skicka Direkt Business är framförallt tidsbesparing. Allt med Postnord löser sig automatiskt. Eftersom bokningar hos Postnord skapas automatiskt med rätt data, så undviks mänskliga misstag som annars lätt sker när de skapas manuellt.

Klarna integration

Vi på Majako var även snabba med att integrera Klarna för Garnaffären, väldigt tidigt runt 2013 när Klarna var nya, det var få som använde det då.

Kontinuerligt arbete att hålla dem uppgraderade i e-handelsplattformen.

Färdiga garnpaket

Ibland önskar våra kunder att utveckla något extra, en funktion som just de är i behov av. För Garnaffären har vi utvecklat färdiga garnpaket. Det innebär att mönster scannas av automatiskt och därefter skapas färdiga garnpaket med garn, stickor och mönster.

Det går även att byta ut färg och stickor om kunden har egna önskemål och inte vill köpa paketet rakt av.

Vi på Majako fortsätter med att kontinuerligt arbeta med att hålla Garnaffären uppgraderade i e-handelsplattformen och ser fram emot framtida fortsatta utveckling av e-handeln.

Snacka e-handelsutveckling med oss!

Varmt välkommen att höra av dig till vårt team så tar vi ett möte med din business i fokus!

Två glada utvecklare på Majakos blå kontor.