Majakos logotyp föreställer en ninja.

Ett helt nytt visuellt koncept för Majako

När vi tog fram Majakos grafiska profil började vi med att spika vilka vi är, vad vi gör och hur vi vill uppfattas.

Utgångspunkt och behov

Majako startade för snart fyra år sedan, under 2018. Grundarna och utvecklarna Martin och Larry valde ett färdigt tema med färger för sin webbplats och köpte sig en logotyp i en bildbank. Sen drog de igång och utvecklade sin business.

Året 2021 tog bolaget sats och anställde fyra utvecklare samt Emelie, en digital marknadsförare. Emelies första uppdrag blev som projektledare för renoveringen av vårt 300 kvadrat stora kontor här i Uddevalla. För att kunna inreda ett riktigt Majako-kontor behövdes en grafisk profil att förankra det visuella konceptet i.

Varumärkesarbete

Tillsammans tog vi fram ett helt nytt visuellt koncept för Majako, ett koncept som nu används flitigt på webbplats, sociala medier, kontorsinredning och profilkläder.

Efter ett par workshops och funderingar kring, vilka vi är, vad vi gör och hur vi på Majako vill uppfattas så var det dags att ta fram en ny logotyp, typsnitt och sätta färgpaletten till den grafiska profilen. Färger kan påverka oss mer än vi tror och kan ha en stark inverkan på hur vi uppfattar ett varumärke. Utifrån färgpsykologi landade vi slutligen in i ett gäng kulörer som vi också fastnat för av tycke och smak.

Majako bygger kvalitet

Vi på Majako vill förmedla det vi är - ett team av experter inom kvalitativ e-handelsutveckling. Allt vi gör är kvalité som håller i längden, vi bygger riktigt robusta system med skräddarsydda lösningar för kund. Vi är inget mossigt affärssystem, utan bygger mer än gärna efter våra kunders specifika krav och önskemål. Här kom blått in i den grafiska profilen, för att leverera en känsla av trygghet, stabilitet och kvalitet.

Passionerade och drivna kodnördar

Majako är ett lekfullt och nytänkande bolag som främjar driv och möjligheter hos anställda, här får man satsa på initiativ som man brinner för. En klassisk, neutral och avskalad profil skulle inte passa oss. Vi är ett gäng färgstarka och kreativa personligheter som arbetar här på Majako, vi testar, vågar och firar tillsammans. Här behövde vi få in färg i vår grafiska profil, lekfulla kulörer, starka glada färger som symboliserar glädjen och passionen för vårt arbete.

Grafisk profil

Logotyp

En kodninja blev vår nya logotyp, då ninja i företagsvärlden står för experts och skicklig problemlösning. Vi på Majako vill med vår ninja förstärka vår expertis inom e-handelsutveckling. Logotypen består av vår ninja-ikon samt texten Majako. Vi använder oss av ninjan separat i vissa sammanhang utan texten men aldrig texten enskilt. Riktlinjer likt dessa är vanliga att sätta vid ett varumäkresarbete, alltså hur och i vilka konstellationer man använder sin logotyp, ikon och eventuella brandmarks. Majakos logotyp har vi tagit fram i två olika varianter för att loggan alltid ska kunna komma till sin rätt oavsett format där den ska placeras och synas.

Majako logotyp.png

Färgpalett

Så hur tar man fram en färgglad palett som i sin tur ska förmedla kvalitet, kreativitet och nytänkande?

Blått är ofta förknippat med förtroende, stabilitet och professionalism. Att kommunicera kvalitet kändes som en bra bas för oss på Majako att utgå från. Majako hade från start en nästintill neon-liknande blå nyans i sin dåvarande logotyp. Den nyansen är med än idag, men tar mindre plats. För att liva upp den den grafiska profilen valde vi ut två komplementfärger som befinner sig nästintill mittemot den blå i färgcirkeln. Det blev en roströd och en senapsgul nyans. Rött är en stark energi-färg, gult associerar ofta till värme och socialt umgänge. Tillsammans med blått blev det här en lyckad kombination.

Majako färgpalett.png

Typsnitt

Det är inte bara färg som kan ha en stor inverkan på hur du som besökare uppfattar en webbplats eller ett varumärke. Det finns en djungel av typsnitt att välja på. Helst ska typsnittet vara både lätt att läsa, göra sig bra på webben, sticka ut ur mängden och uppfattas som någorlunda unikt. Ja, det är ingen dålig kravlista ett typsnitt för en grafisk profil ska leva upp till.

Då vår huvudsakliga syssla på Majako är utveckling i olika system så är kod återkommande i allt vi gör. Vi ville hitta ett typsnitt som förmedlade just detta. Gav känslan av och förmedlade kod. Space Mono ger “kodiga vibes” och kändes som ett självklart val när vi såg det. Håller du med? Till detta valde vi även att för brödtext använda oss av ett typsnitt som heter Poppins. Just för att Poppins är känt för att vara ett lättläst typsnitt och fungerar med säkerhet i större textstycken på webben. Som exempelvis det här blogginlägget du läser nu.

Majako Färger.png

Bildmanér

Hur ett företag uttrycker sig i bild och foto är inte nödvändigtvis något som måste ingå i den grafiska profilen. Men med ett tydligt bilduttryck så har du mycket att vinna; du särskiljer ditt varumärke gentemot konkurrenters, både på webbplats och i sociala medier. Ett enhetligt bilduttryck skapar igenkänning och bidrar till att bygga ett starkt varumärke på sikt. På Majako fotograferar vi en del i våra egna lokaler som är en del av vårt visuella koncept, vi lägger även på filter på vissa bilder för att lyfta våra färger i paletten. Vi låter våra profilkläder med Majakos logotyp synas ofta i våra digitala kanaler.

Majako bildkollage.png

Vi kan hjälpa dig att hålla din grafiska profil levande och uppdaterad över tid. En grafisk profil ska inte bara vacker och nytänkande, vi ser till att den fungerar i praktiken och gör den anpassad för både webben och för tryck.

Behöver du hjälp med att ta fram en grafisk profil?

Vi hjälper dig oavsett om du behöver förnya, uppdatera, modernisera eller helt enkelt skapa en ny från start.