Blomsteräng i Småland där Stenlundens Hantverksbageri är.

Utveckling av Stenlundens grafiska profil med en färgpalett som matchar verksamheten.

Nyligen byggde vi en ny webbplats åt Stenlunden Hantverksbageri. Innan vi påbörjade arbetet såg vi till att den grafiska profilen blev användbar för webben, var attraktiv och matchade Stenlunden.

I det här blogginlägget visar vi hur Stenlunden fick en grafisk profil att räkna med. Vi berättar varför vi anser det vara så viktigt med en attraktiv grafisk profil och en färgpalett som matchar ditt varumärket.

Webbanpassad grafisk profil

En webbanpassad grafisk profil innebär att grafiska element och färger är framtagna för att fungera bra på digitala plattformar, webbsidor och i sociala medier. När ditt varumärkes grafiska profil är webbanpassad signalerar det ett varumärke som är tekniskt kompetent och som har sina användares upplevelse i åtanke.

En webbanpassad färgpalett säkerställer att samma färger kan användas enhetligt över hela webbplatsen. Vi tar fram en plan för vad varje färg i din palett ska användas till; bakgrundsfärg, rubrikfärg, ikonfärg och färg på logotypen. Det ger ett genomtänkt intryck, vill vi lova!

När vi webbanpassar färger säkerställer vi tillgänglighet för alla användare på din webbplats, inklusive de med synnedsättningar. Det innebär att vi ser till så att färgerna i ditt varumärkes palett kontrasterar tillräckligt för att exempelvis texter ska vara läsbara.

Har du en logotyp men inga kulörer eller typsnitt?

En logotyp är inte en grafisk profil! En logotyp är en viktig del av en grafisk profil och är ofta den mest identifierbara delen av ett varumärke. Men en grafisk profil är så mycket mer än så. Läs vårt blogginlägg Vad ingår i en grafisk profil? så har du snart koll på vad du saknar eller behöver komplettera med. En grafisk profil klarar du dig knappt utan idag, speciellt inte om du planerar att göra succé på webben!

Därför anser vi den grafiska profilen vara så viktig

Det må hända att du tänker att avsaknaden av en grafisk profil är ett sekundärt problem när det kommer till e-handelsutveckling. Men sanningen är att en attraktiv grafisk profil och en färgpalett som matchar ditt varumärke är viktigt för att kunna skapa en kraftfull digital närvaro. Du vill ju att ditt varumärke ska sätta sig i minnet hos dina besökare.

Vi tror starkt på att börja i rätt ände. Vi erbjuder alltid våra kunder möjligheten att säkerställa den grafiska profilen. Vi anser det vara superviktigt att ha ett attraktivt visuellt koncept att arbeta med när du vill ta din e-handel eller ditt varumärke till nästa nivå. Med färger kan du enklare och snabbare kommunicera din varumärkesidentitet och värden. Och särskilja dig gentemot konkurrenter. Investera i ditt varumärkes grafiska profil - det är inget du kommer att ångra.

Stenlunden2.png Stenlunden3.png

Stenlunden fick en utökad färgpalett

Som du ser på bilderna här ovan. Stenlunden hade en grön färg på sin tidigare webbplats. En grön nyans som symboliserar naturen som är grunden i allt som Stenlunden Hantverksbageri värnar om och arbetar för. Den gröna färgen behöll vi. Men vi justerade den en aning och gjorde den lite skarpare i sitt uttryck. Vi adderade en mörkare grön samt en ljusare till paletten. Samtliga gröna färger gör sig bra tillsammans och är användbara på webben. Kontrasterna dem emellan är godkända för att kunna kombineras utan problem.

Hur ligger det till med ditt varumärkes grafiska profil?

Är den webbanpassad och speglar ditt varumärke? Om inte, vi hjälper dig!