Datorskärm med bild på garnnystan i hög.

Från logotyp till färgglad och grafisk profil med feminin touch för Garnaffären

Garnaffärens logotyp har hängt med sedan starten på 90-talet och är väl etablerad hos kunder.

Idag är Garnaffären en ledande aktör som säljer stickor och garn på nätet. Därmed har Garnaffären haft ett stort behov av att uppdatera, utveckla och framförallt modernisera sitt visuella koncept. På Majako fick vi uppdraget att ta fram en positiv, feminin, färgglad och inspirerande grafisk profil.

Garnaffären banner.png

Modernisera delar eller tänka nytt

Det kan räcka med att uppdatera vissa delar när det finns behov att göra en grafisk profil mer tillgänglig och användbar. Som att modernisera, utveckla eller uppdatera en befintlig färgskala eller anpassa ett typsnitt. I Garnaffärens fall fanns ingen grafisk profil att utgå i från. Det som fanns var en logotyp i grönt och rött. Den röda färgen behöll vi och lät den vara utgångspunkten i det nya konceptet.

En liten förändring som gjorde stor skillnad för intrycket av Garnaffären var de gröna stickorna i logotypen som vi bytte ut mot lila. Därmed försvann en eventuell känsla av jul. Ja, grönt och rött kan, när de kombineras, förmedla en känsla av att granen står så grön och grann i stugan. Det ville vi komma ifrån. Det är detaljerna som gör helheten, eller hur?

Garnaffären justerad logotyp.png

Färgens betydelse

När man tar fram en färgpalett till ett varumärke är det viktigt att ha i åtanke att olika kulörer kan uppfattas på olika sätt. En del färger kan symbolisera något för någon, som inte stämmer överens med en annans uppfattning. En specifik färg kan därmed ha både en positiv och negativ association beroende på vem som betraktar den.

Garnaffären har en målgrupp som till nästan 100% består av kvinnor. Därmed ville VD Maria på Garnaffären att den nya grafiska profilen skulle bestå av feminina, färgglada, positiva och inspirerande färger. Valet föll på de här:

LILA

Lila förknippas med dramatik, lyx, premium, framgång och kreativitet. Den lila färgen kan i mörkare toner associeras med ledsamhet och sorg. När vi kombinerar den djupa lila nyansen med övriga färger så blir den allt annat än ledsam och sorglig.

ROSA

En ljust rosa ton kan vara behaglig och framkalla ett lugn, därmed är den också starkt förknippat som en en klassisk bäbis-färg. Men idag används färgen frekvent på vitt skilda varumärken inom olika branscher.

APRIKOS

Kanske har du fått aprikosfärgade rosor någon gång? Aprikos är förknippat med att visa uppskattning. Orange sägs kunna stimulera aptit och öka energinivåer. Men orange kan också vara skrikig och utmattande om den används för mycket. Därför har vi valt en nedtonad nyans av orange, aprikos.

RÖD

Röda färger brukar förknippas med starka känslor, kraft och energi. Röd är för många kärlekens färg och inreds med fördel i sociala rum för att främja samtal och kreativa tankar. Samtidigt återfinns rött på stoppskyltar vid vägkorsningar och varningstrianglar på farligt avfall. För Garnaffären är den röda färgen hjärtat i färgpaletten.

Garnaffären färger.png

Ett mjukt och modernt typsnitt

Garnaffären är garn. Garn är mjukt. Så valet av typsnitt föll på ett Sans Serif med mjuka former. Sans Serif betyder att typsnittet är utan seriffer. En serif är i sig de klackar som du kan se på vissa typsnitt i ändarna av bokstäverna. Alltså strecket, som avslutar en bokstav. Alla typsnitt har inte sådana, då är de “sans seriffer. Sans i sig är franska och betyder “utan”. Garnaffärens typsnitt är ett utan seriffer, ett sans serif.

Garnaffärens nya typsnitt finns i flera olika tjocklekar vilket gör det möjligt att använda bara det och inget annat. Både för rubriker och i text. Dessutom är det lätt att läsa - det ger ett stort plus i kanten!

Garnaffären typsnitt.png

En grafisk profil i behov av hjälp

DET ÄR DAGS ATT UPPDATERA OCH MODERNISERA DITT VARUMÄRKES GRAFISKA PROFIL NÄR:

  • Den innehåller en, eller endast ett par färger som inte går att kombinera med varandra.
  • Möjligheterna att vara kreativ är begränsad.
  • Din webshop, hemsida eller de sociala medierna ger ett rörigt intryck.
  • Ditt varumärke inte har ett unikt uttryck som särskiljer sig från konkurrenter eller sticker ut i mängden.
  • Kontrasttal mellan färger är för låga, eller för höga och texten är svår att läsa.
  • Din webshops rubriker, texter, knappar, logotyp och bakgrundsfält har samma färg.
  • När den grafiska profilen inte längre stämmer överens med vad ditt varumärke står för och hur det bör uppfattas.

DÄRFÖR SKA DU UPPDATERA ELLER MODERNISERA DIN GRAFISKA PROFIL:

  • För att kunna skapa enhetliga layouter och design, i tryckt material och digitalt för webben.
  • För att kunna vara kreativ och inspirera målgruppen att köpa de produkter och tjänster ditt varumärke erbjuder.
  • Bygga upp ett starkt varumärke som blir unikt och igenkänningsbart för sitt visuella uttryck.
  • För att göra varumärkets webbplats och sociala medier tillgängliga för alla, oavsett funktionsnedsättning.
  • För att öka synligheten och attrahera rätt målgrupp.
  • För att skapa en balanserad webbplats som är enkel för besökaren att klicka runt på, och som gör det lätt att hitta det hen söker efter.

Hemsida och sociala medier

Nu har vi lämnat över den grafiska profilen till Garnaffären. Dags för dem att känna in, testa och börja använda sig av den konsekvent i allt från webbshopens layout till sociala medier. Håll utkik framöver så kanske du ser en förändring - en färgglad och modern layout med en positiv och feminin touch!

Med en bred färgpalett finns möjligheten att skapa mallar, så kallade templates för olika kampanjer och innehåll i sociala medier och på webbplats. Här visar vi några exempel på hur en bred färgpalett kan komma till användning för Garnaffären.

Garnaffären sociala medier.png

Behöver ditt varumärkes grafiska profil moderniseras?

Snacka med oss!

Gröna växter på Majakokontoret, i bakgrunden ser man en utvecklare med gula mössa arbeta vid sin dator.