Vad ingår i en grafisk profil?
En grafisk profil är ett genomtänkt hopplock av visuella byggstenar som tillsammans skapar ett unikt ramverk för ett varumärke. Några delar brukar som generell standard ingå - vi berättar vilka.
En grafisk profil skapar på sikt en igenkänning och bidrar till att stärka ett varumärkes position. De här tre delarna brukar ingå:
- Logotyp
- Kulörer
- Typsnitt
Logotyp
En logotyp, det är oftast det första man kommer att tänka på som en ingrediens i en grafisk profil. Men vad är en logotyp egentligen?
IKON OCH VARUMÄRKESNAMN
Ett varumärkes logga, logotyp eller symbol består ofta av två sammansatta delar; en grafisk ikon och text, ett varumärkesnamn. De kan användas var för sig, eller båda tillsammans. Alla företag har inte en ikon, för en del företag väljer att endast ha varumärkesnamnet i sig som sitt signum.
BYGGA IGENKÄNNING
En logotyps främsta uppgift är att skapa en visuell igenkänning och särskilja ett företag gentemot sina konkurrenter. När någon ser vår ninja så vill vi såklart att de ska tänka: Majako! På sikt kommer det säkert att bli så, men nu i startgroparna kan vi behöva påminna vår målgrupp om att ninja-ikonen är vi - Majako.
Precis så är det för alla varumärken, det är ett ständigt pågående arbete att synas. Helst vill du att ditt företags logotyp ska vara lika självklar som när ett gult M på motorvägen får barn att vilja ha ett “Happy Meal”.
Kulörer
Vad vore en grafisk profil utan färg? Ensam och tillintetsägande? Oavsett om du uppskattar färg eller inte så bidrar kulörval till att stärka ditt varumärkes personlighet. Med kulörer sticker ditt varumärke ut ur mängden, väcker nyfikenhet och kan hjälpa dig att attrahera rätt målgrupp.
VILKA FÄRGER SKA MAN VÄLJA?
Välj de färger som symboliserar ditt företags image, profil och identitet eller de kulörer som du vet tilltalar din målgrupp. Var konsekvent och håll dig sedan till de färger som ni tar fram - igenkänning skapas inte genom förändring. Behöver du hjälp med hur olika kulörer kan uppfattas och symbolisera så hjälper vår färgexpert Emelie dig gärna.
HUR MÅNGA FÄRGER SKA INGÅ?
För inte allt för länge sedan bestod många grafiska profiler av en kulör. Den användes i ur och skur, framförallt i tryckmaterial innan det digitala genombrottet. Allt eftersom har många företag uppdaterat sina grafiska profiler och kompletterat med fler kulörval. Helt rätt tycker vi!
En varm rekommendation till dig är att ha fler än två färger i din grafiska profil. Med två färger kan man komma långt eftersom det går att ta fram både mörka och ljusa nyanser av en kulör. Vi tog fram ett helt nytt koncept för Majako hösten 2022. Vi gick från en självlysande klor-blå färg till en hel palett med turkosa, gula och röda nyanser. Några av färgerna har vi utsett till våra primära kulörer. De sekundära kommer du få se mer sällan, kanske till och med bara i en mindre detalj, någon enstaka gång.
Majakos egna färgpalett gick från en till flera där alla färger har sitt bestämda användningsområde.
Typsnitt
Typsnitt är också, precis som logotyp och kulörer en viktig del i en grafisk profil. Din målgrupp läser text. Den text som ditt företag kommunicerar i sociala medier och på hemsida. Ta chansen att göra texten personlig, inte bara i sitt uttryck utan även visuellt. Stick ut, välj typsnitt med omsorg och förmedla det du vill att ditt varumärke ska utstråla.
Vi brukar använda oss av typsnitt från Google Fonts i projekt för våra kunder. De är gratis och enkla att integrera på webbplatser med hjälp av HTML- och CSS-kod, vilket gör det enkelt att använda dem i webbutvecklingsprojekt och man behöver inte oroa sig för komplicerade licensvillkor. Google Fonts har även optimerats för att ladda snabbt på webbplatser, vilket kan hjälpa till att förbättra en sidas prestanda och användarupplevelse.
FÖRMEDLA RÄTT KÄNSLA
De flesta varumärken använder sig av ett till två typsnitt, oftast ett för rubriker och ett annat för brödtext. Majako skulle egentligen klara sig fint med ett typsnitt då Space Mono finns i olika tjocklekar och variationer. Men vi har ändå valt att addera till ett väldigt användbart typsnitt, Poppins. Det har vi på all brödtext på vår webbsida, alltså texten du läser just nu. Visst är den lättläst? Poppins är känd för att vara ett lättläst typsnitt.
Vårt primära typsnitt Space Mono är lite “kodigt” - vilket symboliserar mycket av det vår verksamhet erbjuder. Ja, vårt typsnitt ger en hint av både vad vi kan, vad vi gör och vilka vi är - utvecklare som älskar att koda. Vad vill du förmedla med ditt varumärke? Bolla dina tankar med en majakoninja!
En grafisk profil kan innehålla mer
BILDUTTRYCK
Bilduttryck, platsar det i en grafiska profil? Jo, vi tycker nog allt det. Hur du uttrycker dig i bild - är också ett uttryck som kan bli unikt och igenkänningsbart för ditt varumärke. Idag har du exempelvis möjlighet med enkla redigeringsverktyg att lägga ett enhetligt filter på ditt företags alla bilder och filmer. Testa dig fram och hitta den feeling du vill förmedla - och var sedan konsekvent så luktar det framgång!
ILLUSTRATION & MÖNSTERBILD
Möjligheterna är oändliga till hur detaljerad en grafisk profil kan vara. Att använda sig av visuella element som illustrationer, ikoner och små mönsterdetaljer kan vara både användbart och bidra till att stärka ditt varumärke. Illustrationer kan användas enskilt eller i grupp, stora som små, för att förtydliga en funktion på din hemsida eller som ett mönster i en av dina sociala medier-mallar.
Majako fixar din grafiska profil
Vi hjälper dig oavsett om du behöver förnya, uppdatera, modernisera eller helt enkelt skapa en ny från start. Din grafiska profil bör vara levande och uppdateras över tid. En grafisk profil ska inte bara vacker, vi ser till att den fungerar i praktiken och gör den anpassad för både webben och för tryck.