hero-blog-banner-image

Light version av grafisk profil för Tassgott webshop

Ibland är du som e-handlare inte i behov av en helt ny grafisk profil eller ett visuellt koncept från scratch. Då brukar vi rekommendera en quick fix, en så kallad light version av en grafisk profil.

Om Tassgott

Tassgott är en mindre e-handel som säljer noga utvalda och testade produkter av Sofie som driver webbshopen. I sortimentet hittar du som kund FurZappern, en produkt från USA som underlättar så mycket i bekämpningen av päls på textilier.

FurZapper är en återanvändbar produkt i silikon som man stoppar i tvättmaskin/torktumlare. Sen sköter produkten resten. Försiktigt tar den bort djurhår från textilier. Låter det intressant för dig som djurägare så vet du nu vart du kan klicka hem ett sådant hjälpmedel.

Snygga till webbplatsen

Sofie hörde av sig till oss på Majako då hon startat upp webshopen Tassgott och tagit in produkten Furzapper i sortimentet. Hon kände att webbplatsen inte gav ett snyggt intryck, det var rörigt och hon fick inte till det med färgblock, knappar, texter och layout överlag.

Då Sofie redan hade en logotyp, typsnitt och en färg för sitt varumärke som hon var nöjd med så var en helt ny grafisk profil från scratch inte aktuellt för henne. Istället behövde hon utveckla det befintliga en aning samt få riktlinjer för hur hon med enkla medel kunde fräscha upp sin webshop för att få den att se mer attraktiv och modern ut.

Vi kom överens om att vi på Majako skulle ta fram en "Light version" av en grafisk profil.

Före Majako tog fram en light version av grafisk profil

Webbplatsen upplevs spretig och plottrig. Ögat vet knappt vart det ska fokusera. Färgerna är många och harmonierar inte tillsammans, inte visuellt varumärkesbyggande.

image

Från en till flera färger

Med utgångspunkt i Tassgott logotyp som består av en dämpad grön ton, adderade vi till färger som harmonierar med och som skapar kontrast. Det framhäver Tassgott som varumärke och ger en bättre upplevelse för besökarna på webbplatsen.

image

Resultatet - ett enhetligt, visuellt och attraktivt koncept

Ser du skillnaden? Här skapar färgerna tillsammans en god dynamik och ger ett lugnare intryck där besökaren ser det som är viktigast. De lila nyanserna och den dämpade gröna kommer på sikt att stärka Tassgott som varumärke.

image

Vad ingår i en light version av grafisk profil?

FÄRGER

Utifrån befintlig logotyps färg ta fram ytterligare två färger som skapar god kontrast och blir fina tillsammans enligt färgcirkelns alla regler. Färger som ska kunna användas på webbplatsen för att skapa ett enhetligt och snyggt uttryck.

TYPSNITT

Utifrån befintligt typsnitt ge enkla riktlinjer, en lathund med storlekshierarki kring hur text och rubrik kan användas för att skapa dynamik och god läsbarhet.

  • Stora bokstäver
  • Små bokstäver
  • Fet stil
  • Regular stil

RIKTLINJER

Ta fram enkel beskrivning för hur färgerna ska användas, ge riktlinjer för vilka användningsområden respektive färg ska ha.

  • Knappar
  • Bakgrunder
  • Banner
  • Sidfot
  • Sidhuvud
  • Kampanjer

Prisuppgifter

En light version kan göra underverk för ditt varumärke. Majakos pris för ett sådant här mindre kalas:

Totalt 7600 kr

Då räknar vi på 8h arbete, vår timpeng ligger på 950 kr/ exkl. moms.

Det här var ett exempel på hur en light version av en grafisk profil kan ta form. Vad ingår i en grafisk profil? Vi kan hjälpa dig att ta fram ett helhetskoncept med allt från logotyp, färgpalett, typsnitt, mönsterbild och bildmanér.

Liknande behov som Tassgott?

Välkommen att kontakta oss på Majako om ditt varumärke behöver fräschas upp, modernisera eller skapa en grafisk profil från scratch.