Vår kund Familjetapeters showroom

Så ökade vår kund omsättningen med 64 miljoner kronor på tre år

2020 fick vi förtroendet att vara med och ta Familjetapeter till att bli Nordens ledande färg- och tapethandlare på nätet. En rejäl ökad omsättning blev resultatet av ett arbete som inkluderade byte av plattform, design och lagerhanteringssystem.

Familjetapeter.jpeg

Problem att lösa

  • Begränsade möjligheter till specialanpassningar
  • Generella prestandaförbättringar och svarstider
  • Effektiv lager- och orderhantering
  • Avsaknad av en modern mobile first-design
  • En säker migrering till ny e-handelsplattform
  • Expandera till flera länder
  • Minska hostingkostnader

Våra mål

  • Minska svarstiderna till absolut minimum och samtidigt minska på hostingkostnaderna
  • Bygga upp infrastrukur för stora möjligheter till specialanpassningar
  • Förbättra utskalningsmöjligheter och förbättra server-infrastruktur
  • Effektivisera och optimera lager- och orderhantering för att spara kostnader och förbättra kundupplevelsen

Bättre e-handelsplattform

Som så många andra e-handlare började Familjetapeter sin resa med en plattform som var snabb att komma igång med till en låg initial kostnad. Med all rätt vill man få igång sin verksamhet snabbt, så att de första ordrarna kan trilla in. E-handlare som senare växer märker snart att det börjar knaka i fogarna. Det är svårigheter att få till önskade specialanpassningar; både design- och funktionalitetmässigt. Man upplever ofta en stor tröghet i att hantera ordrar, produkter och lager. Allt detta riskerar att försämra kundnöjdheten samtidigt som marginalerna sinar.

Vi migrerade Familjetapeter till open source-plattformen nopCommerce. Med nopCommerce fick Familjetapter full flexibilitet. Plattformen begränsar inte deras tillväxt; den driver på tillväxt och därmed en ökad omsättning.

Dessutom äger Familjetapeter nu hela sitt e-handelssystem, vilket ger ett mervärde i bolaget. Och kunden är inte beroende av en leverantör. Skulle vår kund mot förmodan inte vara nöjda med oss på Majako så kan de välja att anlita en annan byrå. Simple as that!

Våra kunder jobbar inte med oss för att de måste, utan för att de vill. Och vi på Majako älskar när våra kunder växer! Vi trivs med att arbeta verksamhetsnära med alla projekt, precis som om de vore våra egna. Det blir roligare så.

nopcommerce-familjetapeter.png

"En sådan resan som vi på Familjetapeter gjort låter sig inte göras på en vanlig standardplattform". -Martin Edsparr, VD Familjetapeter

Förbättrad prestanda och minskade svarstider

Dålig prestanda och långa svarstider har en förödande effekt på intäkterna. Flera studier visar att minskade svarstider ökar konverteringsgraden - ganska mycket till och med. Vi satte målet högt och började snabbt grotta ner oss i möjliga flaskhalsar i prestandan. Arbetet visade sig snabbt vara väl investerat; resultatet blev enastående med svarstider på under 0.1 sekund över hela siten samtidigt som hosting kostnaderna halverades.

Vill du veta mer? Läs vårt blogginlägg: Blixtsnabba svarstider maximerar prestanda och boostar användarupplevelsen!

Effektiv lager- och orderhantering

Med en skenande ökning i antalet ordrar räknas varje sekund i orderhanteringen. Vi migrerade över Familjetapeter till Majakos lagerhanteringssystem. Systemet anpassades efter Familjetapeters arbetsflöde; hela kedjan från leverantörsbeställning och inleverans till order och plock. När alla effektiviseringar var på plats visade det sig att Familjetapeter kunde hantera fem gånger så många ordrar, med samma personalstyrka - som bäddat för en ökad omsättning!

Ny inspirerande mobile first-design

Andelen mobila enheter ökar för varje år. Att skapa en mobile first-design var helt enkelt ett måste. I gott sammarbete med designer Joanna Nordansjö på Strike Design utvecklade vi en helt ny mobile first-design. En design som inspirerar användaren och gör hela köpprocessen till ett nöje; enkel navigering, produktfiltrering och sök.

AI och maskininlärning

Som grädde på moset hjälpte vi Familjetapeter att effektivisera och öka konverteringen ytterligare med hjälp av AI och maskininlärning. Några av dessa funktioner:

  • Försäljningsprognoser - mer exakt kunna bedöma vad som ska lagerföras
  • Liknande produkter - med algoritmer visas automatisk liknande produkter, inget manuellt arbete för att skapa kopplingar
  • Automatisk attributsättning av nytt sortiment med bildigenkänning
  • Säker migrering av e-handelsplattform med garanterade resultat

Att byta e-handelsplattform kan vara riskabelt. Men det behöver inte vara det: Säkert plattformsbyte med Majako

För att säkerställa att allt på Familjetapeters nya plattformen fungerade, och till och med fungerade bättre, genomförde vi en mjuk migrering. Vi lät en viss del av trafiken gå till den nya plafformen samtidigt som vi analyserade skillnaderna i ett A/B-test. När den nya plattformen visade på en 20% förbättrad konverteringsgrad var det inte längre något att vänta på. Att stanna kvar gav en tydligt minskad orderingång.

Nu, tre år senare, fortsätter Familjetapeter att gå från klarhet till klarhet, från en omsättning på 16 MSEK till nu över 80 MSEK. Vi ser fram emot ett fortsatt gott och tätt samarbete tillsammans med Martin, Kai och hela teamet på Familjetapeter.

Öka omsättningen? Med oss på Majako är det en no-brainer att byta till en bättre e-handelslösning.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Majako utvecklar e-handel.